dnes je 19.4.2024

Input:

Zahájení kontroly

17.4.2014, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 6 minut

8.3.2 Zahájení kontroly

Ing. Zdeněk Burda

Právní úprava

ZSDP se výslovně úpravou zahájení kontroly nezabýval

§ 87 DŘ – Daňová kontrola

2009–2010   2011–2014  
ZSDP se výslovně úpravou zahájení kontroly nezabýval. Absence konkrétního zákonného ustanovení byla řešena judikaturou.   (1) Daňová kontrola je zahájena prvním úkonem správce daně vůči daňovému subjektu, při kterém je vymezen předmět a rozsah daňové kontroly a při kterém správce daně začne zjišťovat daňové povinnosti nebo prověřovat tvrzení daňového subjektu nebo jiné okolnosti rozhodné pro správné zjištění a stanovení daně.  
V jednom z rozsudků Nejvyšší správní soud konstatoval, že: „…pouhé formální zahájení daňové kontroly sepsáním protokolu, na něž bezprostředně nenásledují další faktické úkony správce daně, není způsobilé přerušit běh prekluzivní lhůty podle ustanovení § 47 odst. 2 ZSDP. Za bezprostřední následování těchto faktických úkonů přitom zdejší soud považuje časový horizont dnů, určitě nepřesahující jeden měsíc, což bylo v daném případě splněno”.   Znát přesně okamžik zahájení kontroly je důležité proto, aby bylo jednoznačně jasné, zda správce daně přišel na kontrolu včas, před uplynutím prekluzivní lhůty. Pokud totiž kontrolu zahájí opožděně, nebude moci již daň doměřit. Z dikce zákona je zřejmé, že pro zahájení kontroly by měly být splněny obě podmínky zároveň, tedy jak „formální” vymezení předmětu a rozsahu daňové kontroly, tak i zaznamenání začátku zjišťování či prověřování okolností pro stanovení daně.  
  Formální vymezení kontroly bude pravděpodobně i nadále vyjádřeno sepsáním protokolu o zahájení daňové kontroly, ve které bude vymezen předmět a rozsah kontroly (tedy např. daň z příjmů fyzických osob za rok x – daňové výdaje).  
  Pokud ten samý den pracovník správce daně již zároveň začne např. prohlížet doklady či účetní knihy, zřejmě o zahájení kontroly nebude sporu. Pokud však k tomu nedojde, bude zde i nadále prostor pro diskusi, co přesně se myslí zjišťováním daňové povinnosti, prověřováním tvrzení daňového subjektu nebo jiných okolností rozhodných pro správné zjištění a stanovení daně.  
  Důvodová zpráva k  se na zahájení kontroly dívá takto:„Spolu se sepsáním protokolu o zahájení daňové kontroly by tak mělo dojít i k faktickému prověřování, resp. připravenosti toto faktické prověřování vykonat; může nastat situace, kdy z důvodů na straně kontrolovaného bude faktické prověřování efektivnější provést později (např. daňový subjekt přislíbí připravit příslušné podklady apod.), což bude často věcí vzájemné dohody obou stran. Pokud nebude bezprostředně po zahájení daňové kontroly správce daně pokračovat v její realizaci, musí důvody, proč nepřezkoumává jednotlivé doklady (což může být zapříčiněno důvody na straně daňového subjektu, např. organizací archivu) pečlivě zaprotokolovat.”  
  Z textu zákona i důvodové zprávy je zřejmé, že nejasnosti nejsou zdaleka odstraněny.  
Příklad

Pracovníci správce daně sepíší s daňovým subjektem dne 28. 12. protokol o zahájení kontroly, ve kterém bude uvedeno pouze: „Dnešního dne byla u daňového subjektu zahájena kontrola daně z příjmů právnických osob za rok x”, protokol obě strany podepíší a odejdou domů. Zatímco ve světle dosavadní judikatury k ZSDP by to jako úkon prolamující prekluzivní lhůtu postačilo (za předpokladu, že v řádu dnů či několika málo týdnů bude zahájeno faktické prověřování), požadavek na zahájení kontroly by takovýto postup zřejmě nesplnil (nebylo zahájeno zjišťování daňové povinnosti nebo prověřování tvrzení daňového subjektu nebo jiné okolnosti rozhodných pro správné zjištění a stanovení daně).

I zde však nemůžeme mít stoprocentní jistotu (lze si představit, že v nouzi může správce daně tvrdit, že poté, co

Nahrávám...
Nahrávám...