dnes je 29.3.2024

Input:

Příklady k dani silniční

30.7.2020, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 18 minut

10.2.4.1
Příklady k dani silniční

Ing. Karel Janoušek

Placení záloh na daň, výše daně, daňové přiznání

Ke správnému uplatnění daně silniční lze doporučit tento postup:

  1. zjistit, zda vozidlo je předmětem daně silniční (bez současného uvažování o tom, kdo je vlastník či provozovatel vozidla, nebo kdo je poplatník daně),
  2. pokud je vozidlo předmětem daně, zjistit kdo je správným poplatníkem daně,
  3. zjistit, zda vozidlo není od daně osvobozeno,
  4. zjistit, ve kterých kalendářních měsících bylo vozidlo předmětem daně,
  5. zjistit sazbu daně, povinnost jejího zvýšení anebo možnost jejího snížení,
  6. stanovit výši zálohy na daň,
  7. zaplatit zálohy na daň ve správných termínech,
  8. stanovit výši daňové povinnosti za vozidlo a celkové daňové povinnosti poplatníka za zdaňovací období,
  9. podat daňové přiznání a uhradit daň, příp. daň doplatit anebo požádat o vrácení přeplatku na dani,
  10. zjistit, zda lze pro účely daně z příjmů uplatnit daň silniční jako daňově uznatelný výdaj (náklad).

Především je tedy potřeba zjistit, zda příslušné vozidlo je předmětem daně či nikoliv, tj. zjistit, zda jsou splněny všechny podmínky uvedené v § 2 odst. 1 ZDS. Proto je nutno odpovědět na tyto otázky:

  • Jde o silniční vozidlo?

  • Je toto vozidlo registrováno v ČR?

  • Je používáno (není rozhodující kým) k činnosti, z níž příjmy jsou předmětem daně z příjmů?

  • Je provozováno na území ČR?

  • Jde o nákladní automobil nebo přípojné vozidlo s největší povolenou hmotností alespoň 3,5 tuny registrované v ČR?

Pokud bude na uvedené otázky odpovězeno kladně, je vozidlo předmětem daně silniční.

Nejčastěji se vyskytují problémy při posouzení, zda vozidlo je či není předmětem daně. Proto připomínáme, že při určení, zda vozidlo je předmětem daně, není vůbec důležité, kdo je vlastníkem, provozovatelem či držitelem vozidla zapsaným v technickém průkazu vozidla. Silniční vozidlo se standardní registrační značkou (dále jen RZ), zahrnuté i nezahrnuté v obchodním majetku, je předmětem daně silniční vždy, když toto vozidlo použije v ČR kterákoliv právnická osoba nebo veřejně prospěšný poplatník daně z příjmů právnických osob (§ 17a ZDP) k činnosti, které je u něho předmětem daně z příjmů nebo fyzická osoba k činnosti nebo v souvislosti s činností, ze které plynou příjmy ze samostatné činnosti podle § 7 ZDP. Přitom není ani důležité, zda příjem z takovéto činnosti je od daně z příjmů osvobozen, zda uvedená osoba je či není účetní jednotkou, zda vede účetnictví anebo daňovou evidenci, či zda uplatňuje výdaje procentem z příjmů anebo daň platí paušální částkou.

Příklad č. 1

Pokud společnost s r. o. používala osobní automobil zahrnutý v obchodním majetku k podnikání ve skutečnosti pouze několik měsíců v roce, platí silniční daň za celý rok anebo pouze za tyto měsíce?

Řešení

Osobní automobily jsou předmětem daně silniční pouze v těch kalendářních měsících, ve kterých byly použity k činnosti, která je předmětem daně z příjmů. Vzhledem k tomu se zálohy na daň i daň platí jen za ty kalendářní měsíce, ve kterých bylo uvedené vozidlo předmětem daně.

Příklad č. 2

Společnost s r. o. vlastnila starší nákladní automobil, v jehož technickém průkazu je uvedeno označení druhu vozidla NA-N2-V, počet náprav 2, celková hmotnost 6,5 t. Vozidlo bylo používáno v lednu, únoru a dubnu. Vzhledem k tomu, že provozidlo neměla využití, předala ho v říjnu na základě smlouvy autobazaru ke zprostředkování prodeje. Dne 5. listopadu zakoupila toto vozidlo jiná s. r. o. Jako prodávající jsme oznámili změnu vlastníka registračnímu místu, kupující se však na registrační místo dostavil k zápisu změny v technickém průkazu až v prosinci. Jakou výši daně máme uvést do daňového přiznání a jak jsme měli platit zálohy na daň za uvedené vozidlo?

Řešení

Vozidlo bylo nepochybně předmětem daně silniční v měsících leden, únor a duben, ale také v říjnu, kdy bylo použito pro jízdu do autobazaru (tato jízda byla provedena za účelem prodeje majetku společnosti, tedy v souvislosti s její činností), ale protože jde o nákladní automobil, jehož největší povolená hmotnost je vyšší než 3,5 tuny, pak také v ostatních kalendářních měsících, i když nebylo použito.

Pro zjištění dokdy je prodávající a odkdy kupující předmětem daně silniční se použije ustanovení § 8 odst. 2 ZDS a také § 4 odst. 1 písm. a) ZDS.

Podle § 8 odst. 2 ZDS v případě, kdy dochází ke změně v osobě poplatníka, zaniká daňová povinnost původnímu poplatníkovi uplynutím kalendářního měsíce, který předchází kalendářnímu měsíci vzniku daňové povinnosti novému poplatníkovi. Protože nový poplatník daně používal již v listopadu vozidlo, jehož provozovatel byl v souvislosti s prodejem vozidla odhlášen z registru silničních vozidel, vzniká novému vlastníku (provozovateli) daňová povinnost i za listopad (i když přihlásil změnu až v prosinci). Původní poplatník (prodávající) je tak poplatníkem daně za toto vozidlo do měsíce, který předchází vzniku daňové povinnosti novému poplatníku, tj. do října.

Původní vlastník vozidla je tak poplatníkem daně za měsíce leden až říjen. Nový vlastník je poplatníkem daně za měsíce listopad a prosinec.

Roční sazba daně činí u uvedeného vozidla 4.500 Kč a daňová povinnost původního vlastníka (za 10 měsíců) 4.500 : 12 x 10 = 3.750 Kč. Zálohy na daň měla prodávající společnost zaplatit do 15. dubna ve výši 1.125 Kč, do 15. července 1.125 Kč, do 15. října 1.125 Kč a do 15. prosince 375 Kč. Vzhledem k mimořádným opatřením vydaným v souvislosti se šířením viru SARS-CoV-2 mohly být zálohy na daň splatné do 15. 4. 2020 a do 15. 7. 2020 uhrazeny nejpozději do 15. 10. 2020 (viz Rozhodnutí MF č.j. MF-8592/2020/39-2, o prominutí daně a příslušenství daně z důvodu mimořádné události).

To, že nový vlastník byl v registru vozidel a v technickém průkazu zapsán až v prosinci, nemá na původního vlastníka žádný vliv, neboť tento oznámil změnu vlastnictví registračnímu místu včas.

Příklad č. 3

Musí zaměstnavatel platit silniční daň za soukromé vozidlo zaměstnance, které zaměstnanec použije bez povolení zaměstnavatele na pracovní cestu, příp. v rámci pracovní směny např. na lékařskou prohlídku, přejezd mezi pracovišti apod.? Zaměstnanec provádí vyúčtování pracovní cesty, ale bez náhrad za toto soukromé vozidlo, protože jeho použití zaměstnavatel nepovolil.

Řešení

Podle ustanovení § 4 odst. 2 písm. a) ZDS, je zaměstnavatel poplatníkem daně silniční za soukromý osobní automobil zaměstnance, pokud za jeho použití na pracovní cestě vyplácí (je povinen vyplatit) zaměstnanci náhradu jízdních výdajů. Náhrada jízdních výdajů přísluší zaměstnanci za použití jeho soukromého vozidla pouze v případě, že ho o použití takovéhoto vozidla zaměstnavatel požádal (§ 157 odst. 3 ZP), anebo s jeho použitím souhlasil (§ 157 odst. 2 ZP).

Z dotazu je zřejmé, že tomu tak nebylo, a zaměstnanci tedy nepřísluší žádná náhrada jízdních výdajů za použití jeho vozidla a zaměstnavatel tedy ani není poplatníkem daně silniční za neoprávněné použití předmětného vozidla zaměstnancem. Poplatníkem daně silniční za toto vozidlo je tak provozovatel zapsaný v jeho technickém průkazu, tedy zřejmě zaměstnanec.

Příklad č. 4

Zaměstnanec použil podle § 157 odst. 2 ZP se souhlasem zaměstnavatele na pracovní cestě místo určeného hromadného dopravního prostředku dálkové přepravy své silniční motorové vozidlo a byly mu vyplaceny jízdní výdaje ve výši odpovídající ceně jízdného za určený hromadný dopravní prostředek. Stal se zaměstnavatel v tomto případě poplatníkem daně silniční podle § 4 odst. 2 písm. a) ZDS?

Řešení

Pokud nevznikla daňová povinnost provozovateli vozidla z jiného důvodu použití vozidla, pak je poplatníkem daně silniční za uvedené vozidlo zaměstnavatel. Pro účely daně silniční není důležité, jak vysoké náhrady zaměstnavatel zaměstnanci poskytuje, či zda mu je vůbec poskytuje. Rozhodující je, že zaměstnanci za použití uvedeného vozidla cestovní náhrady podle zákoníku práce přísluší.

Příklad č. 5

Zaměstnanec používal k jízdám na pracovní cesty se souhlasem zaměstnavatele v lednu 15 dnů, v únoru 1 den, v březnu 2 dny a v srpnu 4 dny soukromý osobní automobil, obsah motoru 1.289 cm3, který byl poprvé registrován v registru vozidel dne 30. 6. 2019. Jaká je daňová povinnost za toto vozidlo?

Řešení

Vozidlo je předmětem daně v uvedených dnech (celkem 22 dnů), resp. měsících (leden, únor, březen a srpen). Roční sazba daně za vozidlo činí 2.400 Kč, snížená roční sazba daně podle § 6 odst. 6 ZDS v roce 2020 činí 1.248 Kč.

Daňová povinnost za vozidlo činí při použití denní sazby daně za 22 dnů: 22 x 25 = 550 Kč anebo při použití snížené roční sazby daně 4/12 x 1.248 = 416 Kč. Pro zaměstnavatele je výhodnější druhý způsob stanovení výše daně.

Pokud zaměstnavatel platil zálohy na daň s použitím denní sazby daně, tj. do 15. 4. 2020 ve výši 18 x 25 = 450 Kč, do 15. 10. 2020 ve výši 4 x 25 = 100 Kč a na zálohách na daň celkem uhradil 550 Kč, uvede do daňového přiznání daňovou povinnost za vozidlo s použitím snížené roční sazby daně. Přeplatek za toto vozidlo bude činit 550 – 416 = 134 Kč. Záloha splatná do 15. 4. 2020 mohla být, vzhledem k mimořádným událostem (výskyt koronaviru SARS CoV-2) mimořádně uhrazena nejpozději do 15. 10. 2020.

Příklad č. 6

V naší firmě máme zaměstnance z Francie, který ke služebním cestám používá soukromé vozidlo. Jeho vozidlo je registrované ve Francii, máme povinnost za něj platit silniční daň 25 Kč/den?

Řešení

Vzhledem k tomu, že předmětem daně silniční jsou podle § 2 odst. 1 ZDS silniční vozidla registrovaná v ČR, není uvedené vozidlo předmětem daně silniční. Za toto vozidlo se tedy neplatí zálohy na daň silniční, neuvádí se v daňovém přiznání k dani silniční ani se za něj neplatí daň silniční.

Příklad č. 7

Akciová společnost, vlastní, příp. používá dále uvedená vozidla. Není-li uvedeno jinak, je v technických průkazech těchto vozidel zapsána jako provozovatel vozidla, a není-li uvedeno jinak, byla tato vozidla v roce 2020 používána v každém kalendářním měsíci.

U každého vozidla jsou uvedeny vybrané údaje z technického průkazu vozidla a poznámky ke způsobu jeho použití v roce 2020, příp. další poznámky rozhodující pro stanovení roční sazby daně, výše daně a placení záloh na daň v průběhu roku 2020. U vozidel se staršími typy SPZ (a staršími vzory technických průkazů) je použita starší terminologie a u vozidel s novými RZ (a tedy již také s novými technickými průkazy) současná terminologie.

V řešení je u každého vozidla samostatně uvedeno, zda je vozidlo předmětem daně silniční (dále jen daň) a po jakou část období roku 2020. Uvedeny jsou i příslušné roční sazby daně (příp. roční sazba daně snížená nebo zvýšená).

Výše záloh na daň tak, jak měla být za jednotlivá vozidla v průběhu roku 2020 nejpozději zaplacena, a výše daně jsou uvedeny v souhrnné tabulce na konci příkladu.

Pokud není poplatníkem uvedená akciová společnost, je v řešení uveden správný poplatník daně.

1. Nákladní automobil OV 01-23, označení druhu vozidla NA-N3-V, počet náprav 2, celková hmotnost 12,3 tun. Jde o vozidlo vyrobené a registrované v roce 1989.

Dne 17. 8. 2020 bylo vozidlo prodáno jiné podnikatelské firmě a týž den byla provedena změna vlastníka (provozovatele) v registru silničních vozidel a v technickém průkazu.

Vozidlo je předmětem daně. Akciová společnost je v roce 2020 poplatníkem daně od ledna do července. Nový vlastník je podle ustanovení § 8 odst. 2 ZDS poplatníkem daně od srpna. Uvedená homologace nemá vliv na určení výše roční sazby daně. Roční sazba daně činí 9.500 Kč. Vzhledem k tomu, že jde o vozidlo poprvé registrované v evidenci vozidel do 31. 12. 1989, je nutno podle ustanovení § 6 odst. 5 ZDS zvýšit roční sazbu daně o 25 %. Celková daňová povinnost i zálohy na daň se stanoví z této zvýšené roční sazby daně, která pro rok 2020 činí 11.875 Kč. Daň i zálohy na daň se zaokrouhlují na celé Kč směrem nahoru.

Celková daňová povinnost akciové společnosti za vozidlo za rok 2020 činí 7/12 zvýšené roční sazby daně, tj. po zaokrouhlení na celé Kč směrem nahoru 6.928 Kč, záloha na daň splatná do 15. 4. 2020 činí 3/12 z 11.875 = 2.969 Kč, záloha na daň splatná do 15. 7. 2020 také 2.969 Kč a záloha na daň splatná do 15. 10. 2020 ve výši 1/12 z uvedené zvýšené roční sazby, tj. 990 Kč.

2. Nákladní automobil OV 02-34, označení druhu vozidla NA-N2-V, počet náprav 2, celková hmotnost 6,5 tun. Podle údajů v technickém průkazu bylo vozidlo poprvé registrováno v registru silničních vozidel dne 6. 4. 2012. Vozidlo bylo v únoru na základě smlouvy předáno autobazaru ke zprostředkování prodeje. Prodáno bylo 25. 4. 2020 subjektu, který nebyl zřízen pro

Nahrávám...
Nahrávám...