dnes je 29.3.2024

Input:

Ukončení činnosti fyzické osoby

17.10.2018, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 12 minut

Ukončení činnosti fyzické osoby

Ing. Martin Veselý

Úvod

Obsahem tohoto článku je daňový pohled na ukončení činnosti fyzické osoby. Postup při ukončení činnosti právnické osoby je popsán v příslušných textech (Likvidace společnosti - daňové a účetní aspekty, Přeměny společností aj.).

Právní úprava

Právní úprava

Zákon o daních z příjmů věnuje problematice ukončení činností několik ustanovení, například:

  • výjimečné vyloučení z předmětu daně při ukončení provozování zemědělské činnosti v § 3 odst. 4 písm. f) ZDP,

  • možnost podat dodatečné daňové přiznání na nižší daňovou povinnost při „dodatečných” vyjmenovaných úhradách, a to podle § 7 odst. 11,

  • povinné úpravy základu daně v § 23 odst. 8,

  • zvláštní režim pro pohledávky a zásoby při ukončení nebo přerušení činnosti podle § 23 odst. 14,

  • uplatnění polovičních daňových odpisů v § 26 odst. 7 bod 3.

Pokyn D-22

K důležitému § 23 odst. 8 ZDP nalezneme poznámky též Pokynu D-22.

Výklad

Nejdříve se zaměříme na obecné procesní postupy (1) a dále si podrobně rozebereme dopady na daň z příjmů podle typů poplatníků, resp. účtujících, s daňovou evidencí nebo s paušálními výdaji (2). Některá další specifika pro daň z příjmů obsahuje kapitola třetí, daň z přidané hodnoty, silniční dani a dani nemovitých věcí, problematiku záloh a pojistného závěrečná čtvrtá.

1. ZÁKLADNÍ PRAVIDLA

Při ukončení podnikatelské, případně jiné samostatné činnosti fyzické osoby je nutné mimo jiné vypořádat veškeré daňové záležitosti. Ukončení činnosti je přitom úkon komplexní, proto se zmíníme také o vztahu k živnostenským úřadům a orgánům sociálního zabezpečení.

Přerušení činnosti

Před ukončením činnosti, které má definitivní charakter, by měl podnikatel zvážit přerušení činnosti. To, stejně jako následné pokračování v činnosti, je možné učinit bez větších formalit v souladu s § 31 odst. 11 a 12 ŽZ.

Přerušení činnosti podnikatel oznámí živnostenskému úřadu. Provoz živnosti se pak přerušuje dnem doručení oznámení nebo pozdějším datem uvedeným v oznámení. V době přerušení provozování živnosti se na podnikatele vztahují obecné povinnosti uložené tímto zákonem, nikoli však povinnost splňovat podmínky odborné nebo jiné způsobilosti, pokud jsou pro provozování živnosti vyžadovány. Ustanovení § 31 odst. 11 ŽZ upřesňuje, které další podmínky nemusí být po dobu přerušení živnosti splněny.

Učiní-li podnikatel rozhodnutí pokračovat v provozování živnosti před uplynutím doby, na kterou byla přerušena, učiní tak písemným oznámením živnostenskému úřadu. Počínaje dnem doručení tohoto oznámení živnostenskému úřadu je pak možné v činnosti pokračovat.

Pokyn D-22

Za přerušení činnosti se mimo jiné podle Pokynu D-22 považují i případy, kdy je poplatník na mateřské dovolené a nevykonává činnost, a to ani prostřednictvím svých zaměstnanců.

Pozor!
Z daňového hlediska je obdobný postup při úpravě základu daně z příjmů, jaký platí pro ukončení činnosti. Jinak ale poplatník setrvává v běžném režimu a nečiní úkony směřující k definitivnímu zastavení činnosti.

Výmaz z evidence

S definitivním ukončením podnikatelské nebo jiné samostatné činnosti je spojen výmaz podnikatele z příslušné evidence. Živnostenský zákon upravuje zánik živnostenského oprávnění v §§ 57 a 58. Podnikatel může dobrovolně požádat o ukončení činnosti a zrušení živnostenského oprávnění na příslušném formuláři.

Daňový řád u žádosti o zrušení živnostenského oprávnění nevyžaduje písemný souhlas správce daně s ukončením činnosti.

Oznámení správci daně

Na fyzickou osobu ukončující činnost se vztahuje povinnost předložit správci daně listinu, na jejímž základě došlo k rozhodnutí o zániku živnostenského oprávnění, a to ve lhůtě 15 dnů od jejího doručení (§ 127 odst. 3 DŘ).

Pozor!
Oznámení o ukončení podnikatelské činnosti poplatník učiní i vůči České správě sociálního zabezpečení a příslušné zdravotní pojišťovně, a to buď dopisem, nebo vyplněním tiskopisu „Oznámení OSVČ o ukončení výkonu samostatné činnosti”.

2. DAŇ Z PŘÍJMŮ

Rozebereme si dopady této daně podle způsobu prokazování výdajů: poplatník vede účetnictví (2.1), daňovou evidenci (2.2) nebo používá paušální výdaje (2.3).

Úprava se provádí u poplatníků daně z příjmů fyzických osob podle § 23 odst. 8 ZDP v případě ukončení činnosti, ze které plynou příjmy ze samostatné činnosti a při ukončení nájmu.

Rada
Zdaňovacím obdobím fyzické osoby je vždy kalendářní rok. Jinými slovy, není stanovena žádná výjimka pro období, v němž došlo k ukončení činnosti. Poplatník, který ukončuje svou podnikatelskou nebo jinou samostatnou činnost (a taktéž fyzická osoba mající příjmy z nájmu), musí při stanovení základu daně upravit svůj hospodářský výsledek nebo rozdíl příjmů a výdajů ke dni předcházejícímu ukončení činnosti podle ustanovení § 23 odst. 8 ZDP.

Pozor!
Níže uvedené úpravy musí provádět i fyzické osoby, které svoji samostatnou činnost či nájem neukončí, ale pouze ji v průběhu zdaňovacího období přeruší a nezahájí ji znovu do termínu pro podání daňového přiznání.

Pozůstalost

Shodným způsobem postupuje osoba spravující pozůstalost při skončení řízení o pozůstalosti.

Postup

Účelem úpravy je vyrovnání položek, které měly odlišný průběh výnosů a příjmů, resp. nákladů a výdajů, po dobu podnikání (daňové rezervy, položky časového rozlišení, pohledávky a dluhy v daňové evidenci apod.).

2.1 Poplatník vedoucí účetnictví

Poplatník, který vede účetnictví, upravuje výsledek hospodaření, zvýší dílčí základ daně o tyto položky:

  • zůstatky rezerv na opravu hmotného majetku vytvořené podle zákona o rezervách,

  • zůstatky opravných položek k pohledávkám („OP”) vytvořené podle zákona o rezervách,

  • zůstatky výnosů příštích období,

  • zůstatky výdajů příštích období,

a sníží dílčí základ daně o tyto položky:

  • zůstatky příjmů příštích období,

  • zůstatky nákladů příštích období; nerozpuštěné náklady z titulu finančního leasingu se však zohlední pouze v poměrné výši připadající na dobu do ukončení podnikatelské činnosti či pronájmu.

Příklad
Pan Novák vede účetnictví a končí s podnikáním k datu 31. 10. 2018. K tomuto datu eviduje následující zůstatky rozvahových účtů:

Text  Částka  Text  Částka  
1. Náklady příštích období - FL  8 000  5. OP daňové  2 000  
2. Náklady příštích období  25 000  6. OP účetní  8 000  
3. Výdaje příštích období  10 000  7. Rezervy na opravy - daňové  15 000  
4. Příjmy příštích období  14 000  8. Rezervy účetní  5 000  

Úprava základu daně podle § 23 odst. 8 ZDP proběhne takto:

ad 1.  žádná úprava (neboť se zbylá část vztahuje k období, kdy poplatník již nepodniká) 
ad 2.  snížení základu daně 
ad 3.  zvýšení základu daně 
ad 4.  snížení základu daně (výnos byl již zdaněn, ale inkaso nastane po ukončení činnosti) 
ad 5.  zvýšení základu daně 
ad 6.  žádná úprava (tvorba opravné položky neovlivnila základ daně) 
ad 7.  zvýšení základu daně (rozpuštění rezervy) 
ad 8.  žádná úprava (tvorba rezervy neovlivnila základ daně) 

Výsledkem úprav je snížení základu daně o 12 000 Kč.

Daňová opravná položka

Viz bod pátý: pohledávku je vhodné odepsat a daňově uplatnit odpis v souladu s vytvořenou opravnou položku ve smyslu § 24 odst. 2 písm. y) ZDP.

Rada
Zákon uvádí také postup pro zálohy, které mohou upravovat základ daně, jestliže by byly zúčtovány prostřednictvím nákladů a výnosů, pokud o těchto částkách nebylo zároveň účtováno prostřednictvím dohadných položek.

2.2 Poplatník vedoucí daňovou evidenci

Poplatník, který vede evidenci daňovou, zvýší dílčí základ daně o tyto položky:

  • pohledávky evidované k datu ukončení činnosti, které by byly zdanitelným příjmem, ale s výjimkou zaplacených záloh a pohledávek, jejichž odpis představuje daňový výdaj podle § 24 odst. 2 písm. y) ZDP,

  • hodnotu dosud nespotřebovaných zásob,

a sníží dílčí základ daně o tyto položky:

  • dluhy evidované k datu ukončení činnosti (které by byly při úhradě daňovým výdajem) s výjimkou přijatých (a též zaplacených) záloh;

  • dosud neuplatněná úplata finančního leasingu se zohlední pouze v poměrné výši připadající na dobu do ukončení podnikatelské činnosti nebo nájmu.

Příklad
Paní Nováková vede daňovou evidenci a končí s podnikáním k datu 31. 10. 2018. K tomuto datu eviduje tyto položky:

Text  Částka  Text  Částka  
1. Neuplatněné nájemné z FL  18 000  5. Pohledávka z titulu
zaplacené zálohy 
 
2 000  
2. Neuhrazené dluhy 2 000  6. Zásoby  6 000  
3. Závazek (dluh) z přijaté zálohy  10 000  7. Rezervy na opravy - daňové  3 000  
Nahrávám...
Nahrávám...