dnes je 25.4.2024

Input:

č. 4410/2022 Sb. NSS, Mezinárodní ochrana: bezpečná země původu

č. 4410/2022 Sb. NSS
Mezinárodní ochrana: bezpečná země původu
k § 2 odst. 1 písm. k), § 16 odst. 2 a § 86 odst. 4 zákona č. 325/1999 Sb., o azylu
k čl. 37 odst. 2, 3 a příloze I směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/32/EU o společných řízeních pro přiznávání a odnímání statusu mezinárodní ochrany (v textu jen „procedurální směrnice“)
I. Ministerstvo vnitra může zamítnout žádost o udělení mezinárodní ochrany jako zjevně nedůvodnou podle § 16 odst. 2 zákona č. 325/1999 Sb., o azylu, pokud dodrželo požadavky na pravidelnost přezkumu statusu bezpečné země původu podle čl. 37 odst. 2 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/32/EU o společných řízeních pro přiznávání a odnímání statusu mezinárodní ochrany ve spojení s § 86 odst. 4 citovaného zákona. Ministerstvo tedy musí přezkoumat bezpečnost země alespoň jednou za kalendářní rok. Musí též soustavně sledovat situaci v bezpečné zemi původu a v případě náhlých či významných změn situace zvážit přehodnocení bezpečnosti.
II. Ministerstvo vnitra může zamítnout žádost o udělení mezinárodní ochrany jako zjevně nedůvodnou podle § 16 odst. 2 zákona č. 325/1999 Sb., o azylu, pokud při označení bezpečné země původu vycházelo též z čl. 37 odst. 3 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/32/EU o společných řízeních pro přiznávání a odnímání statusu mezinárodní ochrany. Podle čl. 37 odst. 3 směrnice se hodnocení bezpečnosti země původu zakládá mj. na informacích z jiných členských států, od Evropského podpůrného úřadu pro otázky azylu, Úřadu vysokého komisaře OSN pro uprchlíky a Rady Evropy. Z těchto zdrojů musí ministerstvo při hodnocení bezpečnosti země původu pravidelně vycházet. Pokud z nich naopak plynou poznatky o tom, že konkrétní země není nebo nemusí být bezpečná, musí ministerstvo případné označení země původu za bezpečnou důkladně vysvětlit.
III. Ministerstvo vnitra může zamítnout žádost o udělení mezinárodní ochrany jako zjevně nedůvodnou podle § 16 odst. 2 zákona č. 325/1999 Sb., o azylu, pouze pokud informace o zemi zařazené na seznam bezpečných zemí původu, které jsou součástí správního spisu, dokládají, že tato země skutečně splňuje podmínky podle přílohy I směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/32/EU o společných řízeních pro přiznávání a odnímání statusu mezinárodní ochrany a § 2 odst. 1 písm. k) citovaného zákona.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 12. 10. 2022, čj. 10 Azs 161/2022-56)
Prejudikatura: č. 1749/2009 Sb. NSS, č. 4042/2020 Sb. NSS a č. 4270/2022 Sb. NSS; rozsudek Evropského soudu pro lidská práva ze dne 29. 4. 2019, A. M. proti Francii, (stížnost č. 12148/18).
Věc: M. T. proti Ministerstvu vnitra o udělení mezinárodní ochrany, o kasační stížnosti žalobce.

V této věci se Nejvyšší správní soud zabýval podmínkami, které musí Ministerstvo vnitra splnit, aby mohlo zamítnout žádost o mezinárodní ochranu jako zjevně nedůvodnou podle § 16 odst. 2 zákona o azylu, tedy proto, že žadatel pochází z tzv. bezpečné země původu. Konkrétně Nejvyšší správní soud řešil, zda v tomto případě bylo takovou zemí Alžírsko.
Žalobcem byl občan Alžírska berberské národnosti. V září roku 2021 požádal o udělení mezinárodní ochrany v České republice. Jako důvod
Nahrávám...
Nahrávám...