dnes je 13.7.2025

Input:

č. 1048/2007 Sb. NSS, Daňové řízení: pokračování daňové exekuce

č. 1048/2007 Sb. NSS
Daňové řízení: pokračování daňové exekuce
Řízení před soudem: kompetenční výluka
k § 73 odst. 9 zákona ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků (v textu též „daňový řád“)
k § 70 písm. c) soudního řádu správního
Rozhodnutí o pokračování daňové exekuce odložené dle § 73 odst. 9 zákona ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, upravuje vedení řízení před správním orgánem, a je proto vyloučeno ze soudního přezkoumání podle § 70 písm. c) s. ř. s.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 12. 9. 2006, čj. 1 Afs 154/2005-64)
Věc: Josef K. proti Finančnímu úřadu v Libochovicích o pokračování daňové exekuce, o kasační stížnosti žalobce.

Dne 26. 5. 2004 rozhodl žalovaný o pokračování daňové exekuce nařízené exekučním příkazem na prodej nemovitosti ze dne 28. 2. 2002 a odložené rozhodnutím ze dne 24. 5. 2002. Žalobce proti tomuto rozhodnutí podal námitku; té však žalovaný nevyhověl rozhodnutím ze dne 26. 10. 2004.
Žalobce napadl rozhodnutí žalovaného o námitce žalobou; tu však Krajský soud v Ústí nad Labem odmítl usnesením ze dne 16. 6. 2005. Uvedl, že rozhodnutí o pokračování daňové exekuce představovalo pouze procesní úkon učiněný v rámci vymáhacího řízení vedeného k vymožení vykonatelného nedoplatku, a jako takové nemohlo zasáhnout do žalobcových hmotných subjektivních práv. Toto rozhodnutí se tedy týkalo pouze vedení řízení před správním orgánem, a proto je vyloučeno ze soudního přezkoumání.
Žalobce v kasační stížnosti proti tomuto usnesení vytýkal krajskému soudu mj. to, že odmítnutím žaloby mu odepřel právo na soudní ochranu. Nejvyššímu správnímu soudu v této souvislosti navrhl přerušení řízení a podání návrhu Ústavnímu soudu na zrušení § 70 písm. c) soudního řádu správního.
Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl.
Z odůvodnění:
Ve správním soudnictví jsou kontrole zákonnosti podrobena rozhodnutí orgánů veřejné správy, jimiž bylo rozhodnuto o právech a povinnostech fyzických a právnických osob, ve smyslu generální klauzule obsažené v čl. 36 odst. 2 Listiny základních práv a svobod. Současně však uvedené ustanovení připouští možnost, aby na základě výjimek zákonem výslovně stanovených byla některá rozhodnutí z přezkoumání vyloučena. Jedná se o kompetenční výluku uvedenou v § 70 s. ř. s., kdy ze soudního přezkumu jsou vyloučeny mimo jiné úkony správního orgánu, jimiž se upravuje vedení řízení před správním orgánem [§ 70 písm. c) s. ř. s.]. Žaloba napadající rozhodnutí, které spadá pod kompetenční výluku, je nepřípustná dle § 68 písm. e) s. ř. s. a soud ji odmítne dle § 46 odst. 1 písm. d) s. ř. s.
Co se týče samotné podstaty souzené věci, tedy důvodu odmítnutí žaloby krajským soudem a zároveň důvodu tvrzeného odmítnutí soudní ochrany, nutno se zabývat povahou předmětného rozhodnutí o pokračování daňové exekuce.
Ustanovení § 73 odst. 9 daňového řádu umožňuje správci daně odložit za určitých okolností již nařízenou daňovou exekuci (v daném případě žalovaný odložil exekuci na dobu vyřešení žalobcovy žádosti o prominutí daně). Správce daně pak po stanovenou dobu v jejím provádění nepokračuje. Účelem odkladu daňové exekuce je předcházet nepříznivým a mnohdy již neodčinitelným následkům
Nahrávám...
Nahrávám...