dnes je 5.7.2025

Input:

č. 2796/2013 Sb. NSS, Volba prezidenta republiky: registrace kandidátní listiny

č. 2796/2013 Sb. NSS
Volba prezidenta republiky: registrace kandidátní listiny
k § 25 odst. 6 zákona č. 275/2012 Sb., o volbě prezidenta republiky a o změně některých zákonů (zákon o volbě prezidenta republiky)
Ustanovení § 25 odst. 6 zákona č. 275/2012 Sb., o volbě prezidenta republiky, je třeba vykládat tak, že procentuální pochybení zjištěné v obou vzorcích podpisů je nutno zprůměrovat, a teprve tento průměr promítnout do zbytku podpisů, jejichž správnost přezkoumávána nebyla. Smysl zjištění průměrné chyby totiž spočívá v pravděpodobnostním odhadu chybovosti zbytku souboru, u něhož správnost předkládaných údajů již není samostatně zkoumána.
(Podle usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 13. 12. 2012, čj. Vol 13/2012-36)
Prejudikatura: č. 2017/2010 Sb. NSS; nálezy Ústavního soudu č. 103/1996 Sb., č. 104/1996 Sb., č. 30/1998 Sb. a č. 207/2003 Sb.
Věc: A) Ing. Jana Bobošíková a b) Eva Morávková proti Ministerstvu vnitra o návrh na vydání rozhodnutí o povinnosti registrovat kandidátní listinu.

Dne 28. 11. 2012 navrhovatelky podaly Nejvyššímu správnímu soudu návrh na vydání rozhodnutí o povinnosti správního orgánu registrovat kandidátní listinu podle § 65 odst. 1 zákona o volbě prezidenta republiky. Tímto návrhem brojili proti rozhodnutí Ministerstva vnitra ze dne 23. 11. 2012, kterým byla odmítnuta kandidátní listina na funkci prezidenta republiky Ing. Jany Bobošíkové, navržené Evou Morávkovou.
Z odůvodnění předmětného rozhodnutí plyne, že důvod odmítnutí kandidátní listiny spočíval v § 26 odst. 2 písm. d) citovaného zákona, podle něhož Ministerstvo vnitra rozhodne o odmítnutí kandidátní listiny, jestliže „k ní není přiložena příloha podle § 25 odst. 3 nebo je-li na petici po odečtení občanů podle § 25 odst. 5 a 6 méně než požadovaných 50 000 občanů“. V daném případě ministerstvo dospělo k závěru, že z předložených petičních archů sice byl zjištěn celkový počet 56 725 záznamů, nicméně u 534 občanů byly uvedeny neúplné údaje, resp. tyto údaje chyběly zcela. Ze zbývajících 56 191 podepsaných občanů byl náhodně vybrán první kontrolní vzorek 8 500 podpisů a jeho prověřením bylo zjištěno, že u 530 podpisů byly neověřené a u 121 podpisů neplatné údaje. Celková chybovost tohoto vzorku proto činila 7,659 %. V souladu s § 25 odst. 6 citovaného zákona proto ministerstvo provedlo kontrolu druhého vzorku podpisů rovněž v počtu 8 500 a zjistilo zde 599 neověřených a 378 neplatných údajů. Chybovost tohoto druhého kontrolního vzorku proto činila 11,494 96.
Na základě těchto zjištění ministerstvo aplikovalo následující vzorec:
Vp= Cp - Cp. (C1+C2)/100,
kde Vp je výsledný počet započtených občanů; Cp je celkový počet občanů podepsaných na peticích; C1 je relativní chybovost kontrolního vzorku č. 1 v procentech a C2 je relativní chybovost kontrolního vzorku č. 2 v procentech. Postupem podle popsaného vzorce dospělo ministerstvo k závěru, že výsledný počet započtených občanů podepsaných na petici činí 45 429, což je méně, než požaduje Ústava a zákon.
Navrhovatelky nesouhlasily s výkladem § 25 odst. 6 poslední věty zákona o volbě prezidenta republiky tak, jak jej v napadeném rozhodnutí provedlo Ministerstvo vnitra. Podle tohoto
Nahrávám...
Nahrávám...