dnes je 10.7.2025

Input:

Jízdní výdaje při použití vozidla na pohon LPG

25.10.2011, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 5 minut

7.3.1
Jízdní výdaje při použití vozidla na pohon LPG

Ing. Karel Janoušek

Zaměstnanec použil na pracovní cestě svůj osobní automobil, u kterého je provedena přestavba na alternativní pohon LPG. Je při stanovení výše náhrady výdajů za spotřebované pohonné hmoty u tohoto vozidla možno použít spotřebu benzínu uvedenou v technickém průkazu vozidla a cenu benzínu, když ve skutečnosti je jako palivo používán zkapalněný propan-butan?

 

  • Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů

    • § 157 - 158

  • Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů

    • § 24 odst. 1

    • § 24 odst. 2 písm. zh)

Na některých silničních motorových vozidlech je provedena úprava umožňující použít místo benzínu nebo nafty jinou pohonnou hmotu (tzv. přestavba na alternativní pohon). Takovouto pohonnou hmotou může být např. LPG – Liquefied Petroleum Gas – zkapalněný uhlovodíkový plyn (propan butan), LNG – Liquefied Natural Gas – zkapalněný zemní plyn, CNG – Compressed Natural Gas – stlačený zemní plyn apod. U osobních automobilů jsou nejčastěji prováděny přestavby na alternativní pohon LPG. Takováto přestavba je provedena nejen pro ekologičtější způsob provozu vozidla, ale zejména pro jeho poměrně značné ekonomické výhody. Průměrná spotřeba LPG je sice přibližně stejná jako spotřeba benzínu, ale cena za litr LPG je přibližně poloviční než cena stejného množství benzínu a vozidlo je osvobozeno od daně silniční.

Za použití vozidla, které zaměstnavatel zaměstnanci na pracovní cestu neposkytl a zaměstnanec ho na základě žádosti zaměstnavatele použil, přísluší podle § 157 odst. 3 zákoníku práce základní náhrada a náhrada výdajů za spotřebovanou pohonnou hmotu. Pokud by šlo o případ, kdy zaměstnavatel určil jako dopravní prostředek hromadný prostředek dálkové přepravy (autobus, vlak apod.) a poté by vyslovil souhlas s použitím vozidla zaměstnance, nepříslušela by zaměstnanci základní náhrada a náhrada výdajů za spotřebovanou pohonnou hmotu, ale podle § 157 odst. 2 zákoníku práce náhrada jízdních výdajů ve výši ceny jízdného předem určeným hromadným dopravním prostředkem.

Základní náhrada se stanoví jako součin sazby základní náhrady a počtu ujetých kilometrů.

Náhrada výdajů za spotřebované pohonné hmoty (NPHM) se podle § 158 odst. 2 zákoníku práce stanoví obecně jako součin spotřeby pohonné hmoty v l/100 km zjištěné z technického průkazu vozidla, ceny pohonné hmoty a počtu kilometrů ujetých vozidlem na pracovní cestě.

Jde-li o vozidlo přestavěné na tzv. alternativní pohon, tj. např. na LPG, nejsou v jeho technickém průkazu zpravidla uváděny údaje o spotřebě tohoto plynu. Pro stanovení výše náhrady výdajů za spotřebované pohonné hmoty jde však o nezbytný údaj. Z porovnání fyzikálních vlastností používaných druhů pohonných hmot je zřejmé, že základní porovnatelnou vlastností pohonných hmot využitelnou pro uvedené účely je jejich výhřevnost. Protože výhřevnost propan-butanu a benzínu je přibližně stejná, je s mírnou nepřesností možno (pro uvedené účely) vycházet z toho, že i spotřeba LPG a benzínu v l/100 km je také přibližně stejná (ve skutečnosti je spotřeba LPG cca o 10 % vyšší než spotřeba benzínu). Uvedená nepřesnost a nepatrně vyšší spotřeba je však pro účely stanovení náhrady za spotřebované pohonné hmoty zanedbatelná. Náhrada výdajů za spotřebované pohonné hmoty u vozidla nepřestavěného na LPG, které jako palivo používá benzín, není také nikdy shodná s cenou skutečného množství spotřebované pohonné hmoty.

Budeme-li vycházet z výše uvedeného (jinou možnost prakticky nemáme), pak u vozidla přestavěného na alternativní pohon LPG se náhrada výdajů za spotřebované pohonné hmoty stanoví zcela obdobně

Nahrávám...
Nahrávám...