7.3.1
Jízdní výdaje při použití vozidla na pohon LPG
Ing.
Karel Janoušek
Zaměstnanec použil na pracovní cestě svůj osobní automobil, u
kterého je provedena přestavba na alternativní pohon LPG. Je při stanovení výše
náhrady výdajů za spotřebované pohonné hmoty u tohoto vozidla možno použít
spotřebu benzínu uvedenou v technickém průkazu vozidla a cenu benzínu, když ve
skutečnosti je jako palivo používán zkapalněný propan-butan?
-
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších
předpisů
-
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších
předpisů
-
§ 24
odst. 1
-
§
24 odst. 2 písm. zh)
Na některých silničních motorových vozidlech je provedena úprava
umožňující použít místo benzínu nebo nafty jinou pohonnou hmotu (tzv. přestavba
na alternativní pohon). Takovouto pohonnou hmotou může být např. LPG –
Liquefied Petroleum Gas – zkapalněný uhlovodíkový plyn (propan butan), LNG –
Liquefied Natural Gas – zkapalněný zemní plyn, CNG – Compressed Natural Gas –
stlačený zemní plyn apod. U osobních automobilů jsou nejčastěji prováděny
přestavby na alternativní pohon LPG. Takováto přestavba je provedena nejen pro
ekologičtější způsob provozu vozidla, ale zejména pro jeho poměrně značné
ekonomické výhody. Průměrná spotřeba LPG je sice přibližně stejná jako
spotřeba benzínu, ale cena za litr LPG je přibližně poloviční než cena stejného
množství benzínu a vozidlo je osvobozeno od daně silniční.
Za použití vozidla, které zaměstnavatel zaměstnanci na pracovní
cestu neposkytl a zaměstnanec ho na základě žádosti zaměstnavatele použil,
přísluší podle § 157 odst. 3 zákoníku práce základní
náhrada a náhrada výdajů za spotřebovanou pohonnou hmotu. Pokud by šlo o
případ, kdy zaměstnavatel určil jako dopravní prostředek hromadný prostředek
dálkové přepravy (autobus, vlak apod.) a poté by vyslovil souhlas s použitím
vozidla zaměstnance, nepříslušela by zaměstnanci základní náhrada a náhrada
výdajů za spotřebovanou pohonnou hmotu, ale podle § 157 odst. 2 zákoníku práce náhrada
jízdních výdajů ve výši ceny jízdného předem určeným hromadným dopravním
prostředkem.
Základní náhrada se stanoví jako součin sazby základní
náhrady a počtu ujetých kilometrů.
Náhrada výdajů za spotřebované pohonné hmoty (NPHM) se
podle § 158 odst. 2 zákoníku práce stanoví
obecně jako součin spotřeby pohonné hmoty v l/100 km zjištěné z technického
průkazu vozidla, ceny pohonné hmoty a počtu kilometrů ujetých vozidlem na
pracovní cestě.
Jde-li o vozidlo přestavěné na tzv. alternativní pohon, tj.
např. na LPG, nejsou v jeho technickém průkazu zpravidla uváděny údaje o
spotřebě tohoto plynu. Pro stanovení výše náhrady výdajů za spotřebované
pohonné hmoty jde však o nezbytný údaj. Z porovnání fyzikálních vlastností
používaných druhů pohonných hmot je zřejmé, že základní porovnatelnou
vlastností pohonných hmot využitelnou pro uvedené účely je jejich výhřevnost.
Protože výhřevnost propan-butanu a benzínu je přibližně stejná, je s mírnou
nepřesností možno (pro uvedené účely) vycházet z toho, že i spotřeba LPG a
benzínu v l/100 km je také přibližně stejná (ve skutečnosti je spotřeba LPG cca
o 10 % vyšší než spotřeba benzínu). Uvedená nepřesnost a nepatrně vyšší
spotřeba je však pro účely stanovení náhrady za spotřebované pohonné hmoty
zanedbatelná. Náhrada výdajů za spotřebované pohonné hmoty u vozidla
nepřestavěného na LPG, které jako palivo používá benzín, není také nikdy shodná
s cenou skutečného množství spotřebované pohonné hmoty.
Budeme-li vycházet z výše uvedeného (jinou možnost prakticky
nemáme), pak u vozidla přestavěného na alternativní pohon LPG se náhrada
výdajů za spotřebované pohonné hmoty stanoví zcela obdobně…