8.2.5
Úhrada telefonických poplatků z pohledu zákona o daních z
příjmů
Jaroslava Pfeilerová
Přidělili jsme zaměstnanci služební telefon, můžeme mu povolit
používání tohoto telefonu i pro soukromé hovory? Lze zaměstnanci uhradit
služební hovory, které uskutečnil ze soukromého telefonu?
V praxi se můžeme setkat s nejrůznějšími postupy hrazení
telefonních poplatků, které jsou zvoleny podle toho, jak zaměstnavatelům a
zaměstnancům nejlépe vyhovují.
Nejčastěji je využíván postup, kdy je zaměstnanci přidělen
služební mobilní telefon. Hovory uskutečněné tímto služebném telefonem
hradí zaměstnavatel (jedná se o jeho majetek). Pokud zaměstnanec uskutečňuje
pouze služební hovory, nevzniká mu žádný zdanitelný příjem. V případě, že bude
telefon zaměstnanci poskytnut i pro soukromé účely, je potřebné
stanovit, jakým způsobem bude prováděno rozlišení hovorů na služební a soukromé
(viz příklad č. 1). Hodnotu soukromých hovorů zaměstnanec uhradí zaměstnavateli
dohodnutým způsobem (v hotovosti, srážkou ze mzdy, převodem na jeho účet).
Pokud bude od úhrady soukromých hovorů upuštěno, bude jejich hodnota součástí
zdanitelných příjmů zaměstnance, která vstupuje také do vyměřovacích základů
pro odvod zákonného pojistného. Jestliže zaměstnavatel zaměstnanci využívání
služebního mobilního telefonu pro soukromé účely nepovolí, může zaměstnanec
telefon využívat pouze pro služební hovory (viz příklad č. 2).
V praxi se můžeme setkat také s postupem, kdy zaměstnanec po
dohodě se zaměstnavatelem uskutečňuje služební hovory ze svého soukromého
mobilního telefonu. Související náklady zaměstnavatel zaměstnanci
dohodnutým způsobem uhradí. Hodnotu těchto hovorů je možné na základě podložené
kalkulace paušalizovat (viz příklad č. 3).
Zaměstnavatel poskytl zaměstnanci služební telefon a povolil mu
jej využívat také pro soukromé hovory. Zaměstnavatel požadoval, aby mu
zaměstnanec hodnotu soukromých hovorů uhradil. Vedení společnosti zvažovalo
následující možnosti, kterými mohly být rozlišeny soukromé hovory od hovorů
služebních:
-
požádat mobilního operátora, aby byly na jedné kartě k
dispozici dvě telefonní čísla – v tomto případě budou a hovory na výpisech
odděleny,
-
zaměstnanec na základě výpisu hovorů od operátora označí
soukromé hovory,
-
výše soukromých hovorů bude zjištěna na základě pečlivé
kalkulace.
Zaměstnavatel se rozhodl pro třetí možnost. Z výpisů operátora
sledoval obvyklou výši soukromých telefonátů zaměstnance a po třech měsících
provedl podrobnou kalkulaci. Protože se zaměstnavatel chtěl vyhnout případným
problémům, zahrnul do kalkulace i část nákladů na pořízení mobilního
telefonu.
Tato částka byla po dohodě se zaměstnancem pravidelně srážena
ze mzdy. Současně bylo sjednáno, že v případě výraznější změny (směrem nahoru
nebo dolů) bude kalkulace přepočtena.
Zaměstnavatel nepovolil zaměstnancům využívat služební telefony
pro soukromé hovory. Někteří zaměstnanci měli podle názoru zaměstnavatele za
uskutečněné telefonické hovory vysoké poplatky. Z toho důvodu zaměstnavatel
požádal zaměstnance, aby na výpis hovorů od operátora u jednotlivých
telefonních čísel…