dnes je 28.4.2024

Input:

Komentář zákona 89/2012 Sb., občanský zákoník, § 2113

1.11.2023, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 3 minuty

4.2.1.2.2.5.1
Komentář zákona 89/2012 Sb., občanský zákoník, § 2113

JUDr. Martin Kareš

[Podstata záruky za jakost]

K odstavci 1

Záruka za jakost představuje dobrovolný závazek poskytovatele záruky, tj. v praxi zejména prodávajícího nebo výrobce. Poskytovatel záruky se může ve svém prohlášení zavázat, že pokud nebude mít věc vlastnosti uvedené v tomto prohlášení, uspokojí kupujícího tím, že mu

  • - vrátí kupní cenu (toto právo je logicky navázáno na právo kupujícího odstoupit od smlouvy),
  • - věc vymění (tj. dodá novou věc bez vad),
  • - věc opraví,
  • - poskytne jinou službu související s nápravou neuspokojivého stavu koupené věci.

Závazek poskytovatele záruky lze převzít jen nad rámec zákonných práv kupujícího z vadného plnění.

V souvislosti s novelizací občanského zákoníku byla z komentovaného ustanovení odstraněna věta, že záruka může být poskytnuta i na jednotlivou součást věci. Důvodová zpráva však toto odstranění nijak nevysvětluje. Domníváme se tedy, že nadále platí, že záruka za jakost nemusí být poskytnuta na celou věc, ale i pouze na její jednotlivou součást (například jen na motor stroje) nebo jen na určitou vlastnost nebo funkci věci. Ve vztahu ke každé jednotlivé součásti věci, její vlastnosti nebo funkci pak může mít záruka za jakost odlišnou délku i obsah.

Spotřebiteli je poskytovatel záruky povinen vydat nejpozději při převzetí věci ještě potvrzení o záruce za jakost (záruční list).

K odstavci 2

Poskytovatel záruky může její obsah v průběhu času měnit. Pro konkrétního kupujícího je pak relevantní

Nahrávám...
Nahrávám...