dnes je 17.5.2024

Input:

Manažerské pravdy, které pravdami vůbec nejsou

26.5.2014, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 10 minut

Všimli jste si, že knihy o managementu a řízení podniků píší obvykle lidé, kteří nikdy manažery nebyli? Kolik skutečných manažerů a podnikatelů učí na univerzitních kurzech management? Mnoho jich není. Kdyby to tak i skutečně bylo, příliš to nepomůže, protože staré metody a postupy v nových podmínkách většinou nefungují.

     Když uvaříte jídlo přesně podle receptu a výsledek je špatný, chyba musí být v receptu. Zdá se tedy, že mnohé manažerské recepty nejsou správné. Chyba může být i v tom, že některé recepty přečtou konzultanti a manažeři příliš povrchně a výsledek se nedostaví. Základním problémem však je, že firmy se nedají řídit podle receptů, které napsal někdo jiný, protože v tomto receptu není možné zachytit všechny podmínky a kontext dané firemní situace. Výsledky jsou často tragické - manažeři se snaží používat „nejlepší praktiky“ a výsledky nepřicházejí. Nastávají dvě možná řešení - vyzkoušejí se jiné „nejlepší praktiky“ (obvykle s podobným výsledkem), nebo se dosažené výsledky prezentují jako excelentní, i když mají k excelentnosti daleko. Nejhorší na těchto postupech však je systematické a důsledné vytlačování zdravého rozumu z ekonomiky a z firem.

     Místo zdravého rozumu organizujeme workshopy a projekty, kde se ptáme pětkrát proč, kreslíme rybí kosti, připravujeme powerpointové prezentace a sestavujeme katalogy opatření. Nemám nic proti projektům a workshopům, mám však problém s tím, když jednoduché věci řešíme zbytečně složitým způsobem.

     Uveďme si několik manažerských „pravd“, které pravdami nejsou. Možná si pak na ně v praxi dáme pozor..

1. Dobrou výkonnost podniku dosáhneme procesním řízením

     Procesní řízení může fungovat v automatizovaných procesech, kde řízením vstupů do procesu dosáhneme přesně očekávané výstupy z procesu. Firma však není stroj, ale živý organizmus. Živé systémy se adaptují a dané vstupy způsobují vždy jiné výstupy. Pro řízení živých systémů jsou potřebné úplně jiné principy než pro řízení neživých strojů. Je zábavné sledovat, jak tvrdohlavě procesní inženýři a analytici překreslují své procesní diagramy a mapy a doufají, že s nimi dokáží „optimalizovat“ živý organizmus.

     Potom nastupuje skupina auditorů, certifikátorů a dalších alibistů, kteří kontrolují, zda „podnik pracuje podle procesních popisů“, a celý nesmyslný systém obvykle doplní dalšími zbytečnými činnostmi, které postupně znemožní podniku normálně pracovat. Připomeňme si, že původním záměrem bylo zvyšování výkonnosti podniku. Zeptejte se procesních inženýrů, jak přiřadit k procesním popisům vlastnosti jako adaptabilita, sebeobnova, učení se nebo sebezáchova. Popisování procesů je potřebné, abychom jim lépe porozuměli a mohli je zjednodušit, zlepšit. Procesní řízení je však řízení stroje, k řízení živého organizmu je třeba přistupovat jinak.

2. Hledání "optimální" organizační struktury

     Už samotný pojem organizační struktura je nesmysl. Organizace je vnitřní fungování prvků v systému, vazby a interakce mezi nimi a struktura je vnější projev organizace. Často si pleteme následek s příčinou. Když nakreslíme „optimální“ strukturu, ještě to neznamená, že budeme mít fungující organizaci. Jinými slovy - můžeme si kreslit organizační diagramy, ale podstatné je, jací lidé budou v této struktuře, jak budou vzájemně komunikovat, spolupracovat, učit se, jaký společný jazyk budou používat.

3. Důležité je mít správnou vizi a strategii

     Manažeři ročně prosedí celé dny na workshopech, kde definují vize, strategické plány a cíle. Většinou konstatují, že až na problémy s jejich realizací všechno funguje. Je to úsměvné. Strategie není to, co manažeři říkají, plánují a prezentují, ale to, co skutečně dělají, to, co dokáží realizovat. Ve chvilce upřímnosti každý manažer přiznává, že jeho hlavním problémem je rozdíl mezi plány a realitou. Problémem může být i tvrdohlavé setrvávání na naplnění strategie, protože okolí podniku, podmínky na trhu, aktivity konkurentů a mnoho dalších faktorů se mění tak rychle, že důležitou schopností podniku se stává strategická flexibilita - schopnost reagovat na změny, korigovat strategii, rychle napravovat chyby a učit se. V mnoha firmách jsou reakcí na nesplnění strategických plánů nové vize a plány místo poučení se z minulosti a zlepšení realizační schopnosti.

4. Všechna rozhodnutí managementu je třeba zbavit rizika

     Mnozí podnikatelé se usmívají při vzpomínkách na začátky svých firem, když firma rostla neskutečnou rychlostí a oni ani nevěděli, co nevědí. Měli však odvahu, nadšení a energii. Určitě není namístě, aby firma uváděla na trh nevyzkoušené výrobky a vystavovala riziku své zákazníky i svou pověst. Bude-li však firma osívat inovativní nápady sítem analýzy rizika a návratnosti investic, tak se může stát, že nejlepší myšlenky zabije hned na začátku. Naše firmy jsou plné ustrašených alibistů, kteří posílají stovky mailů a analýz, nebo raději neudělají nic, než by se odhodlali pro velký, odvážný projekt.

5. Musíme víc naslouchat našim zákazníkům

     Toto tvrzení je pravdivé, otázkou však je, zda skutečně posloucháme zákazníka, nebo za něho necháme hovořit někoho jiného - papírové průzkumy trhu, sebevědomého a „neomylného“ manažera, analytiky od stolu, vývojové pracovníky, kteří někdy živého zákazníka a jeho procesy ani neviděli. Zákazníkovi musíme naslouchat a přizpůsobovat výrobky, služby a procesy jeho představám. Na druhé straně ho však nesmíme slepě poslouchat. Kdyby Pablo Picasso poslouchal své zákazníky, neměli bychom kubismus, a kdyby se Steve Jobs před 5 lety ptal lidí, jak si představují iPhone nebo iPad, tak bychom dnes pravděpodobně stále ťukali do klasické klávesnice. Mimochodem - před uvedením iPhonu na trh vyšly marketingové analýzy pro tento přístroj v porovnání s ostatními telefony velmi špatně. Problém spočíval v tom, že se použila tradiční kritéria, která platila pro trh tradičních telefonů. iPhone tato kritéria změnil.

6. Důležité jsou neustálá změna a inovace

     Kromě otázek typu co měnit, co se má změnou dosáhnout a jak změnu vykonat, jsou možná ještě důležitější otázky co neměnit, co zachovat, co je neměnné jádro našeho podnikání, základní hodnoty a naše identita. Základem změny je konzervace. Každou klíčovou změnu do nového stavu musíme zafixovat, stabilizovat, dostat do podnikové DNA. Mnozí najatí manažeři nastupují do špičkových pozic v podnicích a předkládají majitelům plány na velké změny. Jen málo z nich se ptá svých předchůdců, co funguje, co je zásadní, jaké jsou „geny zakladatele“, co je skála, na které třeba stavět. Konzultanti postupují podobně - redukují počty zaměstnanců o 10-15 %, vykonají personální rošády, centralizují a decentralizují, změní ukazatele a systém odměňování, překreslí procesní mapy a organizační schéma - a odejdou. Po čase přijdou další poradci a udělají přesný opak. Tak, jak musí firmy umět kombinovat neustálé zlepšování s inovacemi, musí umět kombinovat i evoluční změny s radikálními. Tyto změny by však neměly probíhat jako pokus-omyl, ale existují na ně systematické postupy (ZIPF, WOIS).

7. Důležité jsou investice do zaměstnanců a jejich spokojenost

     Hlavní je mít ve firmě špičkové zaměstnance - podnikatele a zlepšovatele. Mít ve firmě egocentriky, příživníky a ty, kteří neumí anebo nechtějí investovat, a snažit se o jejich spokojenost, je nejlepší cesta, jak zlikvidovat firmu. V příběhu ze španělsko-americké války ve druhé polovině 19. století potřeboval americký prezident William McKinley doručit depeši vůdci kubánské povstalecké armády Calixtemu Garciovi,

Nahrávám...
Nahrávám...