Všimli jste si, že knihy o managementu a řízení podniků píší obvykle
lidé, kteří nikdy manažery nebyli? Kolik skutečných manažerů a podnikatelů učí
na univerzitních kurzech management? Mnoho jich není. Kdyby to tak i skutečně
bylo, příliš to nepomůže, protože staré metody a postupy v nových podmínkách
většinou nefungují.
Když uvaříte jídlo přesně podle receptu a výsledek je
špatný, chyba musí být v receptu. Zdá se tedy, že mnohé manažerské recepty
nejsou správné. Chyba může být i v tom, že některé recepty přečtou
konzultanti a manažeři příliš povrchně a výsledek se nedostaví. Základním
problémem však je, že firmy se nedají řídit podle receptů, které napsal
někdo jiný, protože v tomto receptu není možné zachytit všechny podmínky a
kontext dané firemní situace. Výsledky jsou často tragické - manažeři se snaží
používat nejlepší praktiky a výsledky nepřicházejí. Nastávají dvě možná
řešení - vyzkoušejí se jiné nejlepší praktiky (obvykle s podobným výsledkem),
nebo se dosažené výsledky prezentují jako excelentní, i když mají k
excelentnosti daleko. Nejhorší na těchto postupech však je systematické a
důsledné vytlačování zdravého rozumu z ekonomiky a z firem.
Místo zdravého rozumu organizujeme workshopy a
projekty, kde se ptáme pětkrát proč, kreslíme rybí kosti, připravujeme
powerpointové prezentace a sestavujeme katalogy opatření. Nemám nic proti
projektům a workshopům, mám však problém s tím, když jednoduché věci řešíme
zbytečně složitým způsobem.
Uveďme si několik manažerských pravd, které
pravdami nejsou. Možná si pak na ně v praxi dáme pozor..
1. Dobrou výkonnost podniku dosáhneme procesním
řízením
Procesní řízení může fungovat v automatizovaných
procesech, kde řízením vstupů do procesu dosáhneme přesně očekávané výstupy z
procesu. Firma však není stroj, ale živý organizmus. Živé systémy se
adaptují a dané vstupy způsobují vždy jiné výstupy. Pro řízení živých systémů
jsou potřebné úplně jiné principy než pro řízení neživých strojů. Je zábavné
sledovat, jak tvrdohlavě procesní inženýři a analytici překreslují své procesní
diagramy a mapy a doufají, že s nimi dokáží optimalizovat živý
organizmus.
Potom nastupuje skupina auditorů, certifikátorů a
dalších alibistů, kteří kontrolují, zda podnik pracuje podle procesních
popisů, a celý nesmyslný systém obvykle doplní dalšími zbytečnými činnostmi,
které postupně znemožní podniku normálně pracovat. Připomeňme si, že původním
záměrem bylo zvyšování výkonnosti podniku. Zeptejte se procesních inženýrů, jak
přiřadit k procesním popisům vlastnosti jako adaptabilita, sebeobnova, učení se
nebo sebezáchova. Popisování procesů je potřebné, abychom jim lépe porozuměli a
mohli je zjednodušit, zlepšit. Procesní řízení je však řízení stroje, k řízení
živého organizmu je třeba přistupovat jinak.
Nahoru2. Hledání "optimální" organizační struktury
Už samotný pojem organizační struktura je nesmysl.
Organizace je vnitřní fungování prvků v systému, vazby a interakce mezi nimi a
struktura je vnější projev organizace. Často si pleteme následek s příčinou.
Když nakreslíme optimální strukturu, ještě to neznamená, že budeme mít
fungující organizaci. Jinými slovy - můžeme si kreslit organizační diagramy,
ale podstatné je, jací lidé budou v této struktuře, jak budou vzájemně
komunikovat, spolupracovat, učit se, jaký společný jazyk budou používat.
Nahoru3. Důležité je mít správnou vizi a strategii
Manažeři ročně prosedí celé dny na workshopech, kde
definují vize, strategické plány a cíle. Většinou konstatují, že až na
problémy s jejich realizací všechno funguje. Je to úsměvné. Strategie není
to, co manažeři říkají, plánují a prezentují, ale to, co skutečně dělají, to,
co dokáží realizovat. Ve chvilce upřímnosti každý manažer přiznává, že jeho
hlavním problémem je rozdíl mezi plány a realitou. Problémem může být i
tvrdohlavé setrvávání na naplnění strategie, protože okolí podniku, podmínky na
trhu, aktivity konkurentů a mnoho dalších faktorů se mění tak rychle, že
důležitou schopností podniku se stává strategická flexibilita - schopnost
reagovat na změny, korigovat strategii, rychle napravovat chyby a učit se. V
mnoha firmách jsou reakcí na nesplnění strategických plánů nové vize a plány
místo poučení se z minulosti a zlepšení realizační schopnosti.
4. Všechna rozhodnutí managementu je třeba zbavit
rizika
Mnozí podnikatelé se usmívají při vzpomínkách na
začátky svých firem, když firma rostla neskutečnou rychlostí a oni ani
nevěděli, co nevědí. Měli však odvahu, nadšení a energii. Určitě není namístě,
aby firma uváděla na trh nevyzkoušené výrobky a vystavovala riziku své
zákazníky i svou pověst. Bude-li však firma osívat inovativní nápady sítem
analýzy rizika a návratnosti investic, tak se může stát, že nejlepší
myšlenky zabije hned na začátku. Naše firmy jsou plné ustrašených alibistů,
kteří posílají stovky mailů a analýz, nebo raději neudělají nic, než by se
odhodlali pro velký, odvážný projekt.
Nahoru5. Musíme víc naslouchat našim zákazníkům
Toto tvrzení je pravdivé, otázkou však je, zda skutečně
posloucháme zákazníka, nebo za něho necháme hovořit někoho jiného - papírové
průzkumy trhu, sebevědomého a neomylného manažera, analytiky od stolu,
vývojové pracovníky, kteří někdy živého zákazníka a jeho procesy ani neviděli.
Zákazníkovi musíme naslouchat a přizpůsobovat výrobky, služby a procesy jeho
představám. Na druhé straně ho však nesmíme slepě poslouchat. Kdyby Pablo
Picasso poslouchal své zákazníky, neměli bychom kubismus, a kdyby se Steve Jobs
před 5 lety ptal lidí, jak si představují iPhone nebo iPad, tak bychom dnes
pravděpodobně stále ťukali do klasické klávesnice. Mimochodem - před uvedením
iPhonu na trh vyšly marketingové analýzy pro tento přístroj v porovnání s
ostatními telefony velmi špatně. Problém spočíval v tom, že se použila tradiční
kritéria, která platila pro trh tradičních telefonů. iPhone tato kritéria
změnil.
Nahoru6. Důležité jsou neustálá změna a inovace
Kromě otázek typu co měnit, co se má změnou dosáhnout a
jak změnu vykonat, jsou možná ještě důležitější otázky co neměnit, co
zachovat, co je neměnné jádro našeho podnikání, základní hodnoty a naše
identita. Základem změny je konzervace. Každou klíčovou změnu do nového
stavu musíme zafixovat, stabilizovat, dostat do podnikové DNA. Mnozí najatí
manažeři nastupují do špičkových pozic v podnicích a předkládají majitelům
plány na velké změny. Jen málo z nich se ptá svých předchůdců, co funguje, co
je zásadní, jaké jsou geny zakladatele, co je skála, na které třeba stavět.
Konzultanti postupují podobně - redukují počty zaměstnanců o 10-15 %, vykonají
personální rošády, centralizují a decentralizují, změní ukazatele a systém
odměňování, překreslí procesní mapy a organizační schéma - a odejdou. Po čase
přijdou další poradci a udělají přesný opak. Tak, jak musí firmy umět
kombinovat neustálé zlepšování s inovacemi, musí umět kombinovat i evoluční
změny s radikálními. Tyto změny by však neměly probíhat jako pokus-omyl, ale
existují na ně systematické postupy (ZIPF, WOIS).
7. Důležité jsou investice do zaměstnanců a jejich
spokojenost
Hlavní je mít ve firmě špičkové zaměstnance -
podnikatele a zlepšovatele. Mít ve firmě egocentriky, příživníky a ty, kteří
neumí anebo nechtějí investovat, a snažit se o jejich spokojenost, je nejlepší
cesta, jak zlikvidovat firmu. V příběhu ze španělsko-americké války ve druhé
polovině 19. století potřeboval americký prezident William McKinley doručit
depeši vůdci kubánské povstalecké armády Calixtemu Garciovi,…